CREDINȚA fără FAPTE

Iacov 1:27. Religia curată si neîntinată, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este sa cercetăm pe orfani si pe văduve în necazurile lor și să ne păzim neintinați de lume. 

__________________________________________________________________________________________

       Martin Luther , unul din cel mai importanţi  exponenţi  ai Reformei Protestante din sec.XV a avut o contribuţie remarcabilă în reformarea Bisericii Creştine ,chiar dacă reforma lui Luther a fost până la urmă  o reformă parţială ….
Luther şi ceilalţi reformatori au înlocuit faptele pentru câştigarea mântuirii cu credinţa. Credinţa a fost centrul teologiei Protestante. Luther a mers atât de departe încât a refuzat să recunoască Epistola lui Iacov ca inspirată, considerând-o „epistolă de paie” deoarece insista asupra unei credinţe validate prin fapte. Dar combinaţia doctrinelor incapacităţii omului de a face ceva pentru a se mântui cu credinţa teoretică mântuitoare a dus la o concepţie nefericită şi la un eşec moral al Protestantismului.
 Se spune că înainte de moarte Luther  a revenit asupra acestor  concepte ,recunoscand importanţa faptelor ca dovadă a credinţei ,implicit a recunoscut adevărata valoare a epistolei lui Iacov şi a celorlante cărti din NT faţă de care avea rezerve în trecut.
 Totuşi această tendinţa de a minimaliza importanţa faptelor a rămas în teologia protestantă o piatra de incercare  care sa dovedit a avea un impact negativ asupra vieţii creştine.

_

_

                                                 Mîntuirea prin credință sau prin fapte ?

.

În Biserica ortodoxă ca şi in cea catolică există credinţa că mântuirea se obţine prin fapte, protestanţii si neoprotestanţii cred ca mântuirea este doar prin credinţa .
Efeseni 2:8-9 “Prin har aţi fost mantuiţi prin credinţa .Si aceasta nu vine de la voi ; ci este darul lui Dumnezeu .Nu prin fapte să nu se laude nimeni.”
Pentru protestanţi,neoprotestanţi acestă afirmaţie a apostolului Pavel reprezintă esenţa Scripturii , pe aceest pasaj parinţii protestantismului Luther,Calvin etc,au construit doctrina despre mântuire .
Un adevar ce nu poate fi contestat –toate cultele creştine interpretează biblia conform cu propriile doctrine.
Interpretarea dată de Luther a fost că afirmaţia lui Pavel privitor la faptul ca mântuirea este prin har  prin credinţa (Efesni 2:8-9) poate fi inţeleasă în sensul că faptele bune ale creştinului nu au valoare înaintea Domnului , pentru mântuire.
Pentru a întări această doctrina p/np au adăugat şi un verset din VT care spune că “ faptele noastre bune sunt ca o haină murdara înaintea Domnului” evident acest citat din VT nu are nici o legătură cu afirmaţia apostolui Pavel ,dar are scopul de a întari interpretarea dată de Luther pasajului din Efeseni 2:8-9.
Ajuns la această convingere că faptele bune nu au valoare cel putin in privinţa mântuirii -Luther sa arătat deranjat de Epistola lui Iacov pe care a numit-o “epistola de paie” se pare pentru ca nu era în concordanţă cu interpretarea acceptată  de el referitor la valoarea “faptelor bune”.
Evident aici  Luther a cam întrecut măsura în această atitudine a lui  vizavi de o carte importantă a Noului Testament  ….
Epistola a fost scrisă de apostolul Iacov care nu numai că a fost contemporan cu Isus dar a fost chiar fratele Mântuitorului .Istoricii i-l descriu pe Iacov ca fiind  o persoana cu autoritate  ,care a avut un rol foarte important în formarea  Bisericii primului secol .
Epistola lui Iacov care subliniază ideea că credinţa ar trebui validată prin fapte pentru a-şi dovedi valoarea ,este în acord cu multe din afirmatiile Domnu Isus Hristos ,poate cel mai concludent exemplu sunt afirmaţiile Domnului Isus despre Ziua Judecatii :
Evanghelia dupa Matei cap. 25 versetele 31-46 . aici nu se vorbeşte doar de credinţă ci mai ales de fapte !
O logică elementară a-r trebui să ne determine sa consideram cuvintele rostite de Hristos ca fiind  “Literă de Evanghelie”  cuvinte  peste care nu  putem trece .
În final în  ziua judecatii  Legea după care se va face Judecata fiecăruia (Matei 25) va fi cu siguranţă  numai Evanghelia şi nu doctrinele diferitelor culte ,mai vechi sau mai noi.
În ce priveşte afirmaţia apostolului Pavel din epistola către Efeseni 2: 8-9 este perfect adevărată .
Este adevărat că creştinul este mântuit prin har  , prin credinţă ,care nu vine de la om ci este darul lui Dumnezeu ,nu prin fapte să nu se laude nimeni . Era nevoie ca apostolul Pavel să spună aceste lucruri evreilor si neevreilor din vremea lui ,care erau tentaţi să-ţi atribuie lor meritul pentru mântuire şi astfel să cadă în ingâmfare ,valabil de altfel pentru creştinii din toate timpurile . Este evident mântuirea se datorează exclusiv harului lui Dumnezeu şi ce a făcut Hristos pentru noi pe cruce şi nu meritelor noastre .
Chiar daca am ajuns la concluzia  că nu faptele noaste ne mântuiesc ci credinţa în Hristos  asta nu ne dă dreptul să avem o credinţă fără fapte sau să spunem ca faptele nu au nici o valoare ,pentru ca aşa cum spune Iacov în epistola sa credinţa fără fapte este moartă .
Credinţa trebuie validată prin fapte care să demostreze că noi înplinim porunca dată de Dumnezeu “să iubeşti pe apropele tău ca pe tine însuţi “ (Marcu 12:31 ; Galateni 5:14)
Concluzie . Mântuirea este prin harul lui Dumnezeu , prin credinţa , dar o credinţa vie validată prin fapte,nu una doar teoretică  .
Credinţa nu poate înlocui faptele, credinţa şi faptele merg împreuna nu se exclud reciproc.

 Unul din punctele vulnerabile al protestantismului  este dezinteresul (dispreţul) pentru a face fapte bune pe motiv că acestea nu sunt esenţiale pentru mântuire.
Desigur că in privinţa faptelor nu toate bisericile (neo)protestante au aceiasi viziune ,sunt biserici unde se predică şi se promovează faptele bune dupa modelul Nou Testamental. . Dar sunt şi biserici care nu promoveaza în nici un fel faptele bune nici teoretic nici practic, in biserile respective funţionează mai degraba principiul „fiecare pentru el”. Pentru acestia cuvântul Scripturii  „să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”, ” nu doar cu vorba ci cu fapta, parca nici nu există.
Cineva spunea „o astfel de biserică ar trebui desfiinţată” dacă s-ar aplică o astfel de măsură , probabil  multe ar trebui desfiinţate ….sau mai bine reformate în spiritul Evangheliei.
Ca sa nu-i uităm nici pe ortodocşi si catolici, la ei se vorbeşte mult de importanţa faptelor dar   foarte puţini pun in practică aceste pricipii creştine, iar faptele bune fară pocăinţă nu duc la mântuire.
Mântuirea este prin credință ,dar judecata este după fapte. ..simplu .(Matei 25).

____________________________________________________________________

.

                                               Pastor american deghizat în cerşetor

 

Jeremiah Steepek é uma fraude

Pastorul american Jeremiah Stepeek s-a mascat intr-un cersetor murdar si s-a dus la serviciul divin de dimineata in biserica de 10.000 de membrii unde trebuia sa fie prezentat ca fiind noul pastor al adunarii.
S-a plimbat in jurul bisericii timp de 30 minute inainte de incepere si cum era o foarte mare afluenta de oameni care veneau la adunare doar un foarte mic procent de credinciosi l-au salutat pe cersetor. Unora le-a cerut cativa banuti pentru mancare…dar absolut nimeni nu i-a dat nimic.
A intrat apoi in biserica si a incercat sa se aseze in fata, dar diaconii de serviciu i-au cerut sa se aseze in spate. A incercat sa salute sau sa vorbeasca cu oamenii din adunare, dar ei intorceau capul cu dezgust dupa ce il priveau din cap pana in picioare, mentioneaza http://www.snopes.com/glurge/homelesspastor.asp.
Cum era el asezat in spatele imensei biserici, a inceput serviciul divin si imediat unul din responsabili s-a dus la amvon si a declarat ca este fericit sa faca un anunt important : “Si acum dorim sa prezentam Biserica noastra pastorului Jeremiah Steepek! ” Oamenii au inceput sa aplaude privind in jur curiosi si fericiti sa il cunoasca pe noul pastor…Cand cersetorul care a fost asezat in spate s-a ridicat si a inceput sa inainteze pe culoarul ce ducea spre amvon , toate aplauzele au incetat. Toti se uitatu cu stupoare la el.
images
Dupa ce a ajuns in fata lor, a stat un moment in tacere apoi a luat microfonul si a spus : “Atunci Împăratul va zice celor dela dreapta Lui: Veniţi binecuvîntaţii Tatălui Meu de moşteniţi Împărăţia, care v-a fost pregătită dela întemeierea lumii. Căci am fost flămînd, şi Mi-aţi dat de mîncat; Mi -a fost sete, şi Mi-aţi dat de băut; am fost străin, şi M’aţi primit; am fost gol, şi M’aţi îmbrăcat; am fost bolnav, şi aţi venit să Mă vedeţi; am fost în temniţă, şi aţi venit pe la Mine.`Atunci cei neprihăniţi Îi vor răspunde: ,Doamne, cînd Te-am văzut noi flămînd, şi Ţi-am dat să mănînci? Sau fiindu-Ţi sete, şi Ţi-am dat de ai băut? Cînd Te-am văzut noi străin, şi Te-am primit? Sau gol, şi Te-am îmbrăcat? Cînd Te-am văzut noi bolnav sau în temniţă, şi am venit pe la Tine?` Drept răspuns, Împăratul le va zice: ,Adevărat vă spun că, oridecîteori aţi făcut aceste lucruri unuia din aceşti foarte neînsemnaţi fraţi ai Mei, Mie mi le-aţi făcut.`”

Dupa ce a citit acest text din Matei 25:34-40, a privit membrii bisericii si a povestit ce s-a intamplat in dimineata aceea chiar sub privirea lor nepasatoare. Multi au inceput sa planga si numeroase capete se plecau jenate…

Atunci pastorul spuse : “Astazi vad numai niste oameni adunati dar nu vad Biserica lui Hristos; lumea este plina de oameni dar nu are destui discipoli, urmasi ai lui Isus. CAND VETI DEVENI UCENICI ???” a intrebat dansul.

Dupa un timp de tacere el a incheiat serviciul divin si a spus “La revedere…pe saptamana viitoare!” A fi crestin inseamna ceva mult mai mult decat un pricipiu pe care il aparati si la care tineti din obisnuinta. A fi crestin este ceva ce traiesti in realitate ( nu in teorie ) si impartasesti cu altii !!!

   Sursa : http://afirmativ.wordpress.com/2014/01/07/pastor-american-deghizat-in-cersetor/

_______________________________________________________________________________________________

biblia

                                                Credința adevarată – în Scripturi

 

Iacov 2:14 Fraţii mei, ce-i foloseşte cuiva să spună că are credinţă, dacă n-are fapte? Poate oare credinţa aceasta să-l mântuiască?
Iac 1.23: Căci dacă ascultă cineva Cuvântul, şi nu-l împlineşte cu fapta, seamănă cu un om, care îşi priveşte faţa firească într-o oglindă; „
Iacov 2:15     Dacă un frate sau o soră sunt goi şi lipsiţi de hrana de toate zilele,
Iacov 2:16  şi unul dintre voi le zice: „Duceţi-vă în pace, încălziţi-vă şi săturaţi-vă!” fără să le dea cele trebuincioase trupului, la ce i-ar folosi?
 Iacov 2:17
Tot aşa şi credinţa: dacă n-are fapte, este moartă în ea însăşi.
Iacov 2:18
Dar va zice cineva: „Tu ai credinţa, şi eu am faptele.” „Arată-mi credinţa ta fără fapte, şi eu îţi voi arăta credinţa mea din faptele mele.”
Iacov 2:19
Tu crezi că Dumnezeu este unul, şi bine faci; dar şi dracii cred… şi se înfioară!
Vrei dar să înţelegi, om nesocotit, că credinţa fără fapte este zadarnică ?”
   Nu doar Iacov evidenteaza importanta faptelor bune ,o face si Isus Hristos , la fel si apostolii.
Isus a spus bogatului cand acesta a intrebat  ” ce trebuie sa fac sa fiu mantuit?” Pazeste poruncile ..apoi… ”Dute vinde tot ce ai si da la saraci …apoi vino si urmeaza –ma.  … Cat de anevoie vor intra in Imparatia lui Dumnezeu cei cu avutii .Este  mai lesne  sa treaca o camila prin urechile acului decat sa intre un bogat in imparatia lui Dumnezeu “  Luca 18-22 ,23-24    (Luca 16:19-31)
  Ce ne spune Isus Hristos despre  Judecata viitoare : Evanghelia dupa  Matei 25:31-46
31. Cand va veni Fiul omului in slava Sa cu toti sfintii ingeri, va sedea pe scaunul de domnie al slavei Sale.
32. Toate neamurile vor fi adunate inaintea Lui. El ii va desparti pe unii de altii cum desparte pastorul oile de capre;
33. si va pune oile la dreapta, iar caprele la stanga Lui.
34. Atunci Imparatul va zice celor de la dreapta Lui: „Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii.
35. Caci am fost flamand, si Mi-ati dat de mancat; Mi-a fost sete, si Mi-ati dat de baut; am fost strain, si M-ati primit;
36. am fost gol, si M-ati imbracat; am fost bolnav, si ati venit sa Ma vedeti; am fost in temnita, si ati venit pe la Mine.”
37. Atunci cei neprihaniti Ii vor raspunde: „Doamne, cand Te-am vazut noi flamand si Ti-am dat sa mananci? Sau fiindu-Ti sete si Ti-am dat de ai baut?
38. Cand Te-am vazut noi strain si Te-am primit? Sau gol si Te-am imbracat?
39. Cand Te-am vazut noi bolnav sau in temnita si am venit pe la Tine?”
40. Drept raspuns, Imparatul le va zice: „Adevarat va spun ca, ori de cate ori ati facut aceste lucruri unuia din acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie Mi le-ati facut.”
41. Apoi va zice celor de la stanga Lui: „Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui!
42. Caci am fost flamand, si nu Mi-ati dat sa mananc; Mi-a fost sete, si nu Mi-ati dat sa beau;
43. am fost strain, si nu M-ati primit; am fost gol, si nu M-ati imbracat; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la Mine.”
44. Atunci Ii vor raspunde si ei: „Doamne, cand Te-am vazut noi flamand, sau fiindu-Ti sete, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita, si nu Ti-am slujit?”
45. Si El, drept raspuns, le va zice: „Adevarat va spun ca, ori de cate ori n-ati facut aceste lucruri unuia dintre acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie nu Mi le-ati facut.”
46. Si acestia vor merge in pedeapsa vesnica, iar cei neprihaniti vor merge in viata vesnica.”
Ne invata Evanghelia sa inlocuim faptele cu credinta ? nicidecum, ele nu pot inlocui una pe alta si nici nu pot fi despartite.
In biserica primara aspectul social- avea o importanta majora– de aceia in  bisericile locale  erau desemnat pe langa invatatori (presbiteri ) si diaconi care se ocupau de administrarea ajutoarelor pentru saraci  intr-un cadru organizat,multi crestini isi videau averile si le imparteau la cei saraci. Asta dovedeste ca in invatatura crestina din vremea apostlilor  se punea un accent deosebit si pe aspectul dragostei dovedita prin fapte,o credinta validata de practica ,nu una teoretica.

Iustin Martirul

Inchinaciunea in biserica primara

Iustin Martirul a fost un „apologet” (aparator al credintei) in fata valului de acuze nedrepte din partea societatii.
Iata un fragment din „Apologia” lui, in care descrie modul de inchinare practicat de primii crestini in jurul anului 150:
„Noi ne aducem aminte unii altora continuu de aceste lucruri:
Cei bogati dintre noi poarta de grija saracilor; traim o viata de stransa partasie si pentru tot ceea ce avem binecuvantam pe Facatorul nostru prin Isus Christos, Fiul Sau si prin Duhul Sfant. In ziua care se cheama „Duminica”, ne adunam impreuna intr-un loc anumit inainte de rasaritul soarelui si citim cat ne ingaduie timpul din „memoriile apostolilor” si din scrierile profetilor. Apoi, cand se opreate cel ce citeste, cel ce prezideaza tine o cuvantare in care ne indeamna sa traim conform cu lucrurile frumoase pe care le-am auzit. Ne ridicam apoi toti la rugaciune si, cum am mai spus, cand sfarsim rugaciunile, sunt aduse painea, vinul ai apa. Cel ce prezideaza, dupa priceperea sa, se roaga atunci si multumeate lui Dumnezeu, iar restul celor adunati spun: Amin.
Se imparte apoi fiecaruia din cei prezenti, iar celor care n-au venit li se trimite prin diaconi acasa.
Cei care au avere si vor s-o faca, daruiesc apoi cat vor si colecta care se aduna este data celui ce prezideaza si el se ingrijeste apoi ca din ea sa fie ajutati cei orfani, vaduvele, cei care, prin boala sau alte imprejurari au ajuns in lipsuri, cei care se afla in inchisori, cei care se afla in calatorie si ne viziteaza; intr-un cuvant toti aceia care au nevoie.
 

.

___________________________________________________________________________________________

 


__________________________________________________________________________________________

                                        

_____________________________________________________________________

 

                                               DEZBATERI   DOCTRINARE

                               Calvinism  versus  Arminianism – care punct de vedere este corect?


.  Calvinismul şi Arminianismul sunt două sisteme teologice care urmăresc să explice relaţia între suveranitatea lui Dumnezeu şi responsabilitatea oamenilor în ceea ce priveşte mântuirea

Calvinismul este denumit după numele lui John Calvin, un teolog francez care a trăit în perioada 1509 – 1564.

Arminianismul este denumit astfel după numele lui Iacobus Arminius, un teolog olandez care a trăit între anii 1560 şi 1609.

Ambele sistemele teologice pot fi prezentate sintetic în 5 puncte.

CALVINISMUL declară corupţia morală totală a omului,  Corupţia morală totală presupune că fiecare caracteristică a omului este afectată de păcât, aşa încât fiinţele umane nu pot veni la Dumnezeu pe baza voinţei lor proprii.

– proclamă alegerea necondiţionată Alegerea condiţionată presupune că Dumnezeu alege oamenii pentru mântuire pe baza cunoaşterii Sale mai dinainte în ceea ce priveşte persoanele care vor crede în Hristos pentru a fi mântuiţi.

– proclamă ispăşirea limitată, Ispăşirea limitată presupunecă Iisus a murit numai pentru cei aleşi.

– proclamă harul irezistibil . Harul irezistibil presupune că atunci când Dumnezeu cheamă o persoană la mântuire, acea persoană va răspunde în mod inevitabil.

– proclamă perseverenţa sfinţilor. Perseverenţa sfinţilor se referă la conceptul potrivit căruia o persoană care este aleasă de Dumnezeu va perseveră în credinţă şi niciodată nu se va dezice de Hristos şi nu se va întoarce de la El niciodată.

ARMIANISMUL  spune că oamenii sunt doar parţial corupţi moral.

Corupţia morală parţială presupune la fel ca fiecare caracteristică a omului este afectată de păcât, însă nu până la nivelul la care oamenii devin incapabili să îşi pună credinţa în Dumnezeu folosindu-se de voinţa lor în acest sens.

-proclamă alegerea condiţionată. Alegerea necondiţionată presupune că Dumnezeu alege oamenii pentru mântuire ţinând cont exclusiv de voia Sa, persoana vizată neputând influenţa cu nimic aceasta.

– proclamă ispăşirea nelimitată.

Ispăşirea nelimitată arată că Iisus a murit pentru toţi, însă moartea Sa nu îşi produce efectele până persoana în cauză crede în Hristos.

– proclamă harul care poate fi respins.  Harul care poate fi respins presupune că Dumnezeu cheamă pe toţi oamenii la mântuire, însă mulţi se împotrivesc şi resping această chemare.

– proclamă mântuirea condiţionată.

 Mântuirea condiţionată este punctul de vedere care spune că un credincios în Hristos ar putea, pe baza liberului său arbitru, să se lepede de Hristos şi astfel să îşi piardă mântuirea.

Crestinii evanghelici de occident ,SUA etc, sustin preponderent doctrina calvinista in timp ce evanghelicii din Europa de est sustin arminianismul  sau o varianta combinata.

Daca facem o analiza logica si realista a celor doua dotrine putem trage concluzia ca  armianismul este mai aproape de o interpretare corecta a Scripturii.

Teoria calvinista a predestinarii ,respectiv ca  unii sunt alesi pentru mantuire altii nu ,naste firesc urmatoarea intrebare . De unde sa stiu eu daca sunt printe cei alesi ?

Raspunsul adeptilor calvinismului este : Daca esti printe cei alesi ,in primul rand vei simti o chemare pentru a-l urma pe Hristos  ,apoi vei avea dorinta continua de a te sfinti etc.

Sa fim realisti . Se vede aceasta peseverenta permanenta pentru pocainta si sfintire in bisericile protestante calviniste ?

Teoria ca teoria …dar practica ne omoara…(spune un proverb )

Avem suficiente exemple in Scriptura care contrazic multe din teoriile calviniste enuntate anterior.

Cateva  exemple : 1 Timotei 3-4 : Lucru acesta este bun si bine primit inaintea ,Mantuitorul nostru, care voieste ca toti oamenii sa fie mantuiti si sa vina la cunostiinta adevarului”. Deci TOTI nu doar unii…

Dar…practica ne demonstreaza ca…

Matei 20:16  “Multi sunt chemati putini sunt alesi “.

Nu toti care sunt chemati , vor ramane pe cale, unii vor cadea .

2 Petru 2:20-22  “Intradevar dupa ce au scapat de intinaciunile lumii prin cunosterea Domnului si Mantuitorului nostru Isus Hristos se incurca iarasi si sunt biruiti de ele ,starea lor de pe urma se face mai rea decat cea dintai”…..

Apostolul Pavel confirma aceiasi realitate in  1 Corinteni 5:9-13

.” Dati afara dar din mijlocul vostru pe raul acela”.

Nu toti chemati vor reusi sa se  ridice la standardele chemarii lui Dumnezeu :

Ev. dupa   Matei   cap . 25:46

 

Atunci cum ramane cu  predestinarea ,odata mantuit pentru todeauna mantuit ?

Teoria care nu se confirma prin practica ……se infirma sigura.

Link :

http://popaspentrusuflet.wordpress.com/2010/12/12/calvin-calvinismul-si-calvinistii/

_________________________________________________________________________________________________________________________________
Director web

Biserica baptista Tarnaveni….Biserica baptista Petrila….Biserica baptista Sibiu……

%d blogeri au apreciat asta: